Algemene voorwaarden, hoe zit het ook alweer?
Algemene voorwaarden, hoe zit het ook alweer?
Bijna iedere onderneming heeft ze en als het goed is heeft zij er veel baat bij. We hebben het natuurlijk over de algemene voorwaarden, soms ook wel “de kleine lettertjes” genoemd. In deze reeks artikelen geven we antwoord op de onderstaande vragen.
- Wat staat er in de algemene voorwaarden, waarom moeten ze worden opgesteld en is het verplicht? Klik hier voor het antwoord.
- Hoe past u ze toe? Klik hier voor het antwoord.
- Battle of forms: wat te doen als zowel uw onderneming als uw contractpartij gebruikmaakt van (eigen) voorwaarden. De voorwaarden staan inhoudelijk waarschijnlijk lijnrecht tegenover die van uw contractpartij. Zoals de inkoopvoorwaarden tegenover de verkoopvoorwaarden. Welke voorwaarden zijn in zo’n geval nu van toepassing? Klik hier voor het antwoord.
- Wanneer kunt u er een beroep op doen? Klik hier voor het antwoord.
Onderstaand 10 belangrijke aspecten van de algemene voorwaarden. Klik door naar de onderliggende artikelen voor meer informatie!
- Gebruik voorwaarden die op maat gemaakt zijn voor uw onderneming;
- Gebruik twee verschillende algemene voorwaarden (voor consumenten & professionals);
- Verklaar de AV van toepassing;
- Wijs de AV van de contractspartij af;
- Verzandt u in de battle of forms, neem de algemene voorwaarden dan als bepalingen op in het contract;
- Stel de AV (iedere keer weer) ter hand;
- Geef goede instructies aan het salesteam, zodat de voorwaarden ook bij ieder contract van toepassing zijn;
- Doe een beroep op de AV als zich problemen voordoen (betaling/levering/garantie etc.);
- Geef goede instructies aan het debiteurenbeheer, zodat het bovenstaande punt goede opvolging krijgt;
- Vergeet niet uw algemene voorwaarden ook eens te updaten.
Het op de juiste wijze vastleggen van afspraken en voorwaarden is ontzettend belangrijk. TEN Advocaten kan u daarbij helpen.